Severin KV 8011

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Severin KV 8011 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,8

FamSas1 26-05-2012
Geschreven voor: Severin KV 8011

Als regelmatige kopers van de aModoMiocups van Lavazza kregen wij bij de Kaldi in Haarlem een uitgebreide demonstratie van de Severin S2. Een degelijk apparaat maar de naam Severin had bij ons toen geen bekendheid. Na opnieuw een oprisping van ergernis over het aModoMioapparaat (weer verstopt, weer 2x ontkalkt en gespoeld zonder resultaat) is de S2 op een kordate zaterdagmiddag aangeschaft en gebruiken we deze al weer enige tijd. Het is zondermeer een goed apparaat wat doet wat het moet doen: heerlijke espresso zetten van versgemalen bonen. De bediening is makkelijk en heeft alle instellingen die wij verwachten: de hoeveelheid water, de maalsterkte, de hoeveelheid bonen en de temperatuur van de koffie zijn allemaal naar wens aan te passen.
Een apparaat als dit heeft onderhoud nodig en geeft dit ook zelf aan met waarschuwingen zoals reinigen, ontkalken, lekschaal vol, water op. Het reinigen en ontkalken is een verademing tov de Saecco Amodomio apparaten: na enige voorbereidende handelingen (water vullen, ontkalkingsvloeistof erbij en lekschaal legen) draait het automatisch het ontkalkingsprogramma en is na 15 minuten weer klaar voor gebruik!
Een groot deel van het binnenwerk is uitneembaar en kan daardoor schoongemaakt en gespoeld worden.
De melkfunctie voor cappucino is na enige tijd niet meer gebruikt omdat dit toch extra schoonmaak- en spoelwerk oplevert: de melk schuimen wij nu op met een soort klopper + de magnetron en de schoonmaak hiervan is in de afwasmachine.
Vers gebrande en gemalen bonen leveren echt heerlijke espresso op en zijn voordelig in gebruik: de amodomiocups kostten ons rond de €22 per week; nu betalen we €13 voor 1 kg bonen en het apparaat verdiend zichzelf zo terug met zo'n €400 per jaar tov de eerder door ons gebruikte Amodomiocups zonder kwaliteit of smaakverlies en met het gemak wat een automatische espressomachine met zich meebrengt.
Minpunt is de vormgeving die het apparaat vooral aan de achterzijde in een rare bocht wringt wat volgens ons een waterreservoir oplevert waar niet zo heel veel water inkan en waarvan de smalle opening (gevaarlijk) dicht naast het deksel van het bonenreservoir zit. Reeds 2maal is een nonchalante waterbijvulling, waardoor er water in de bonen kwam, uitgelopen op een verstopte maalopening en een tijdelijk slecht functionerend maalsysteem. Een rechtopstaande achterzijde levert meer inhoud op voor het waterreservoir en een vulopening dat verder van het bonenreservoir is geplaatst.